A A A

Tradycyjny sad - tworzymy sad przy szkole

Nasz zespół to Ekospręcki Jesteśmy uczniami  klasy 5 w Szkole Podstawowej im. ks. Walentego Barczewskiego w Spręcowie. Jest nas 10 osób - 5 chłopców i 5 dziewczynek. Naszym opiekunem i  wychowawcą jest Pani Magdalena Wrzosek. Lubią przyrodę i wiemy jak ważne jest to aby o nią dbać. Nasza wychowawczyni powiedziała , że około 3 lata temu na terenie naszej szkoły uczniowie posadzili drzewka jabłoni. Było to zrobione w ramach programu tradycyjny sad. W okresie pandemii inicjatywa została trochę zapominana i postanowiliśmy się tym zająć.  Dosadzić nowe drzewka i zając się jak należy tymi , które już tam są.   Tak powstała nasza grupa i chęć uczestnictwa w projekcie Tradycyjny sad.
Stworzyliśmy logo zespołu. Każdy miał okazję się wykazać. Na lekcji plastyki wszyscy zrobili projekty a niezależna komisja wybrała najlepszy.
Opiekun zespołu przeprowadził zajęcia dotyczące  znaczenia przywracania  starych odmian drzew owocowych - nasze zajęcia mieliśmy na godzinie wychowawczej. Najpierw Pani poprosiła żebyśmy zapoznali się z dostępnym na stronie   poradnikiem  Od laika do sadownika
Nasza lekcja wyglądała tak:
1.Najpierw rozmawialiśmy jak ważne dla ekologii jest sadzenie starych odmian drzew owocowych
2.Dowiedzieliśmy się czym charakteryzują się stare odmiany i jakie są ich zalety
3.Porozmawialiśmy o tym jakie odmiany jabłoni, gruszy, wiśni i czereśni kiedyś mieliśmy w sadach
4.Dostaliśmy pracę domową aby porozmawiać ze dziadkami, rodzicami, sąsiadami jakie starsze odmiany drzew owocowych znają, czy jeszcze rosną w sadach i do czego można je wykorzystywać). Okazało się że najbardziej znana jest papierówka, szara reneta i antonówka, a babcie doceniają stare odmiany bo z nich wychodzą najlepsze szarlotki.

Opiekun zespołu przeprowadził zajęcia dotyczące  znaczenia przywracania  starych odmian drzew owocowych - nasze zajęcia mieliśmy na godzinie wychowawczej. Najpierw Pani poprosiła żebyśmy zapoznali się z dostępnym na stronie   poradnikiem  Od laika do sadownika
Nasza lekcja wyglądała tak:

Najpierw rozmawialiśmy jak ważne dla ekologii jest sadzenie starych odmian drzew
Dowiedzieliśmy się czym charakteryzują się stare odmiany i jakie są ich zalety
Porozmawialiśmy o tym jakie odmiany jabłoni, gruszy, wiśni i czereśni kiedyś mieliśmy w sadach
Dostaliśmy pracę domową aby porozmawiać ze dziadkami, rodzicami, sąsiadami jakie starsze odmiany drzew owocowych znają, czy jeszcze rosną w sadach i do czego można je wykorzystywać). Okazało się że najbardziej znana jest papierówka, szara reneta i antonówka, a babcie doceniają stare odmiany bo z nich wychodzą najlepsze szarlotki.
Wiadomości o na temat tradycyjnych odmian drzew owocowych oraz sposobu uprawy roślin metodą ekologiczną  znaleźliśmy w Internecie i książce:

Stare odmiany drzew owocowych
Stare odmiany drzew owocowych - Szkółka Leszek Adamczyk (drzewkaowocowe.com)
Stare odmiany drzew owocowych (poradnikogrodniczy.pl)
Podręczny atlas dawnych odmian gruszy, śliwy, czereśni i wiśni Małgorzata i Grzegorz Hodun
W naszej okolicy jest Szkółka roślin owocowych i ozdobnych JAN-SAD (gospodarstwo szkółkarsko - sadownicze) które istnieje od 1985 roku. Właścicielem przedsiębiorstwa jest Pan Jan Dziadkiewicz. Zaprosiliśmy go do naszej szkoły. Pan Jan zobaczył nasz dotychczasowy sad przy szkole, poradził nam jak mamy dbać o drzewka jabłoni, które tam rosną. Opowiadał nam o swojej pracy jak sadzić drzewka, jak je przycinać i jak się nimi opiekować. Poradził nam jak na planie mamy rozmieścić sadzonki wiśni jakiej potrzebują gleby i warunków aby dobrze rosły. Na spotkanie z sadownikiem zaprosiliśmy kolegów z klasy 4 i 6. Pan Jan będzie nas wspierał w dalszym etapie. Spotkamy się z nim jak zakupimy drzewka i będziemy je sadzić.
Nasz sad jest przy szkole, są tam już posadzone 4 drzewka jabłoni: papierówka, malinówki i kosztela. Miejsce pod uprawę wiśni powinno być słoneczne, osłonięte od wiatru. Teren jest przy parkingu z jednej strony jest wiata a z drugiej wewnętrzna droga, z jednej strony rosną świerki  które chronią przed wiatrem. Słońce w sadzie jest między 10 a 15 godziną. Teren jest płaski. Mamy do dyspozycji obszar 10 na 10 metrów. Ludzie idący drogą przy szkole będą mogli podziwiać nasz sad a boiska są trochę oddalone więc nasze drzewka będą bezpieczne. Drzewka wiśni posadzimy pomiędzy jabłonkami -2 sztuki oraz w rzędzie 3 sztuki. Drzewa te wymagają gleb żyznych, przewiewnych, o pH od 6,0 do 7,0. Pod ich uprawę nie nadają się gleby o wysokim poziomie wody gruntowej. U nas jest dość sucho. Na terenie naszego sady jest dużo mchu więc gleba jest kwaśna musimy ją odkwasić i w tym celu dodać wapna. Wybierzemy odmiany, które mają zapylacze. Będziemy musieli zadbać o glebę bo nie jest dość żyzna. Nasz kolega z zespołu załatwi obornik z gospodarstwa rodziców. Drzewka posadzimy w odległości około 2 m.  W przyszłości planujemy dosadzić krzewy owocowe: porzeczki oraz agrest. Posiejemy nasiona kwietnej łąki i zrobimy domki dla owadów. Na okolicznych świerkach powiesimy domki dla ptaków.


Konferencja Tradycyjny sad - Apel odbył się w szkole w bibliotece szkolnej 14.03.2022 . Na apel zaprosiliśmy naszych kolegów i koleżanki z klas 1-6 wraz z nauczycielami. Razem zgromadziło się 55 osób. Wszyscy z zaciekawieniem przesłuchiwali się i oglądali naszą prezentacje.  Opowiedzieliśmy o tym ja powstał nasz zespól jak ustaliliśmy naszą nazwę i logo. pokazaliśmy plan naszego sadu i jakie drzewa będą tam rosły. Opowiedzieliśmy o naszej współpracy z panem Jankiem Dziadkiewiczem z JAN-SAD, który będzie nam pomagał przy zakładaniu sadu. Przybliżyliśmy cel programu Tradycyjny sad, jakie ma zadanie. Wszyscy dowiedzieli się o tym, że trzeba dbać o różnorodność w sadzie i zachowanie starych odmian jabłoni, czereśni i wiśni. Pokazaliśmy odmiany wiśni oraz opisaliśmy właściwości tych owoców tj. jakie mają witaminy i sole mineralne i jak wpływają na nasze zdrowie.  Po spotkaniu w Bibliotece poszliśmy zobaczyć teren sadu  i opisaliśmy wszystkim nasze plany zagospodarowania. Wszyscy postanowili szanować drzewka i nam pomagać. Cieszymy się że tyle osób też lubi przyrodę i dba o ekologie. Nasz projekt Promowaliśmy na stronie internetowej szkoły na librusie - dziennik elektroniczny oraz na Facebooku szkoły. Stworzyliśmy kronikę sadu i załączylismy zdjęcia.  Na tym kończymy nasz raport - Ekospręcki pozdrawiają