A A A

„Czytam z klasą, lekturki spod chmurki”- innowacja pedagogiczna

 

„Czytam z klasą, lekturki spod chmurki”- innowacja pedagogiczna

Innowacja Pedagogiczna „Czytam z klasą, lekturki spod chmurki” - międzynarodowy projekt edukacyjny wspierający rozwój czytelnictwa był realizowany w klasie III w roku szkolnym 2022/23, w ramach kółka zainteresowań oraz zajęć edukacyjnych. Innowacja opierała się na niestandardowym sposobie pracy z lekturą. Głównym jednak założeniem projektu była kreatywna praca z lekturą skoncentrowana na zabawę i aktywne działanie dzieci.

Projekt składał się z trzech modułów. W każdym z nich dzieci same wybierały jedną spośród zaproponowanych lektur, do której musiały wykonać co najmniej cztery zadania również wybrane przez siebie. Lektury czytaliśmy wspólnie w klasie lub fragmenty w domu. Z lekturami podróżowaliśmy po Polsce, Europie i świecie. W niekonwencjonalny sposób poznaliśmy w oparciu o lektury, Wrocław, Szwecję i Afrykę jako kontynent. Lektury towarzyszące naszym „podróżom” to „Sposób na Elfa” – Marcina Pałasza, „Dzieci z Bullerbyn”- Astrid Lindgren i „Afryka Kazika"- Łukasza Wierzbickiego. Tworzyliśmy m.in. gry planszowe; plakaty przedstawiające ciekawostki z danego miejsca; lekturkową „pizzę”; lekturki na lince, lekturę w pudełku; makietę do lektur; zakładkę do książki i wiele innych działań. Dzieci chętnie sięgały po lekturę, pogłębiły wiedzę na temat niektórych krajów, potrafiły pracować w grupach i zintegrowały się jako zespół. Poza tym, niestandardowy sposób pracy z lekturą i atrakcyjne zadania projektowe wpłynęły na to, iż uczniowie włączali się w innowacyjne działania z tekstem i w sposób kreatywny realizowały zadania i akcje czytelnicze.

Prowadząca: Elżbieta Gal